Scenariusz zajęć 08.06.20r. – gr. II

TEMAT: Urodziny Renaty

Cele:
⦁usprawnianie narządów artykulacyjnych
⦁rozwijanie percepcji słuchowej
⦁kształtowanie koordynacji słuchowo-ruchowej
⦁wdrażanie do prawidłowej wymowy głoski „r”

Przebieg zajęć:

Rozmowa na temat urodzinowego przyjęcia

Dzieci dzielą się z kolegami i koleżankami wspomnieniami ze swoich urodzin.

Zabawa słuchowa – „Renata i jej goście”

Prowadząca przedstawia dzieciom lalkę o imieniu Renata. Mówi, że na jej urodziny przyszło dużo gości. Wymienia różne imiona. Prosi, aby dzieci potrząsały podniesionymi dłońmi, kiedy w wypowiadanym słowie usłyszą głoskę „r”.

Omówienie – cechy głoski „r”

Logopeda przedstawia warunki konieczne do prawidłowej realizacji głoski „r”.

Zabawa słuchowo-ruchowa „Traktory”

Prowadząca rozkłada na podłodze kartki gazety, w ilości odpowiadającej liczbie dzieci. Umawia się z nimi, że są to garaże. Prosi, aby uczestnicy poruszali się po sali, naśladując dźwięk traktora (robiąc motorek wargami, wymawiając „brrr…, brum brum, …), a po usłyszeniu dźwięku zmniejsza liczbę „garaży”, zabierając jedną kartkę. Dziecko, które nie znajdzie wolnej gazety „parkuje” we wskazanym wcześniej miejscu.

Zabawa słuchowo-artykulacyjna – „Prezenty”

Prowadząca rozkłada obrazki, w nazwie których znajduje się głoska „r”. Prosi dzieci, aby kolejno wybrały te, których nazwy:

  • rozpoczynają się na ”ra”;
  • rymują się ze słowem „kura”;
  • rozpoczynają się zbitką spółgłoskową „dr”;
  • rozpoczynają się sylabą „ro”;
  • zawierają dwie głoski „r”;
    rymuja się ze słowem „korek”.
    Informuje dzieci, że wybrane obrazki przedstawiają urodzinowe prezenty Renaty.

Prowadząca dziękuje uczestnikom za zaangażowanie i wspólną zabawę.

Pomoce:
⦁lalka
⦁plansza przedstawiająca tort urodzinowy
⦁kartki gazety lub szarfy w ilości odpowiadającej liczbie dzieci
⦁obrazki w nazwie których znajduje się głoska „r”