TEMAT: Urodziny Renaty
Cele:
⦁usprawnianie narządów artykulacyjnych
⦁rozwijanie percepcji słuchowej
⦁kształtowanie koordynacji słuchowo-ruchowej
⦁wdrażanie do prawidłowej wymowy głoski „r”
Przebieg zajęć:
⦁Rozmowa na temat urodzinowego przyjęcia
Dzieci dzielą się z kolegami i koleżankami wspomnieniami ze swoich urodzin.
⦁Zabawa słuchowa – „Renata i jej goście”
Prowadząca przedstawia dzieciom lalkę o imieniu Renata. Mówi, że na jej urodziny przyszło dużo gości. Wymienia różne imiona. Prosi, aby dzieci potrząsały podniesionymi dłońmi, kiedy w wypowiadanym słowie usłyszą głoskę „r”.
⦁Omówienie – cechy głoski „r”
Logopeda przedstawia warunki konieczne do prawidłowej realizacji głoski „r”.
⦁Zabawa słuchowo-ruchowa „Traktory”
Prowadząca rozkłada na podłodze kartki gazety, w ilości odpowiadającej liczbie dzieci. Umawia się z nimi, że są to garaże. Prosi, aby uczestnicy poruszali się po sali, naśladując dźwięk traktora (robiąc motorek wargami, wymawiając „brrr…, brum brum, …), a po usłyszeniu dźwięku zmniejsza liczbę „garaży”, zabierając jedną kartkę. Dziecko, które nie znajdzie wolnej gazety „parkuje” we wskazanym wcześniej miejscu.
⦁Zabawa słuchowo-artykulacyjna – „Prezenty”
Prowadząca rozkłada obrazki, w nazwie których znajduje się głoska „r”. Prosi dzieci, aby kolejno wybrały te, których nazwy:
- rozpoczynają się na ”ra”;
- rymują się ze słowem „kura”;
- rozpoczynają się zbitką spółgłoskową „dr”;
- rozpoczynają się sylabą „ro”;
- zawierają dwie głoski „r”;
rymuja się ze słowem „korek”.
Informuje dzieci, że wybrane obrazki przedstawiają urodzinowe prezenty Renaty.
⦁Prowadząca dziękuje uczestnikom za zaangażowanie i wspólną zabawę.
Pomoce:
⦁lalka
⦁plansza przedstawiająca tort urodzinowy
⦁kartki gazety lub szarfy w ilości odpowiadającej liczbie dzieci
⦁obrazki w nazwie których znajduje się głoska „r”