TEMAT: Zabawy z ptaszkami
Cele:
⦁usprawnianie motoryki narządów mowy
⦁kształtowanie prawidłowego toru oddechowego
⦁rozwijanie słuchu fonemowego
⦁rozwijanie koncentracji uwagi
Przebieg zajęć:
⦁Gimnastyka narządów mowy
Dzieci przeglądając się w lusterkach, wykonują następujące czynności:
⦁ziewają, nisko opuszczając żuchwę
⦁kaszlą z wysuniętym językiem
⦁chrapią na wdechu i wydechu
⦁drapią grzbietem języka o podniebienie
⦁nabierają powietrze nosem i zatrzymują w jamie ustnej (nadymają policzki)
⦁sięgają czubkiem języka pod wędzidełko językowe.
⦁Zabawa oddechowa „Gołąbki”
Każde dziecko w nagrodę za starannie wykonaną gimnastykę narządów artykulacyjnych w poprzedniej zabawie, otrzymuje papierowego gołąbka zawieszonego na nitce. Prowadząca prosi, aby dzieci nauczyły fruwać swoje ptaszki, dmuchając na nie. Zwraca uwagę na prawidłowy tor oddechowy (wdech nosem, wydech ustami).
⦁Zabawa ortofoniczna „Ptaki”
Kierująca zabawą rozdaje dzieciom rozcięte na cztery części obrazki przedstawiające ptaki. Prosi je, aby ułożyły puzzle, przenosząc fragmenty przy pomocy słomki trzymanej w ustach (należy zassać powietrze przytrzymując słomkę przy puzzlu). Po wykonaniu czynności, każde dziecko kolejno nazywa swojego ptaka i naśladuje jego głos.
⦁Zabawa słuchowo-artykulacyjna „Uzupełnianie nazw”
Logopeda rzuca piłkę kolejno do wybranego dziecka i wymawia pierwszą sylabę nazwy ptaka z zabawy nr 3. Zadaniem osoby, która złapała piłkę, jest dokończenie słowa i odrzucenie piłki z powrotem.
⦁Zabawa słuchowo-ruchowa – „Kukułcze jajo”
Uczestnicy zabawy siadają w kręgu. Prowadząca opowiada o zwyczaju kukułek związanym z podrzucaniem jaj do gniazd innych ptaków. Następnie proponuje zabawę w „kukułcze jajo”. Wybrane dziecko otrzymuje papierową kulę. Chodzi za plecami siedzących osób, naśladując głos kukułki. Po chwili zostawia za plecami jednego z uczestników „jajo”, milknie i szybko wraca na swoje miejsce . Zadaniem osoby, która otrzymałam „jajo”, jest złapanie uciekiniera, póki nie zajmie on wolnego miejsca w kręgu. Jeśli nie zdąży, w następnej rundzie zostaje kukułką.
⦁Zabawa oddechowa – „Piórka”
Prowadząca zabawę prosi dzieci, aby dobrały się parami. Każdej parze wręcza piórko. Na podłodze lub na stole rozkłada sznurek. Poleca, aby dzieci ustawiły się w parach po obu stronach sznurka i dmuchały do siebie piórka. Mówi, że dmuchnięcie musi być na tyle silne, żeby piórko przefrunęło nad sznurkiem.
⦁Prowadząca dziękuje dzieciom za aktywny udział w zabawie.
Pomoce:
⦁lusterka dla wszystkich dzieci
⦁papierowe gołąbki na nitkach wykonane sztuką orgiami, w ilości ⦁odpowiadającej liczbie dzieci
⦁obrazki ptaków (puzzle) – każdy w osobnej kopercie: wrona, kukułka, ⦁gołąb, kogut, kura, indyk, bocian, gęś, kaczka, w ilości odpowiadającej liczbie dzieci
⦁słomki – po jednej dla dziecka
⦁piłka
⦁papierowa kula
⦁piórka
⦁sznurek