Scenariusz zajęć 10.06.20r. – gr.II

TEMAT: Wycieczka pociągiem

Cele:
rozwijanie słuchu fonemowego
utrwalanie właściwego toru oddechowego
wdrażanie do prawidłowej artykulacji głosek szumiących

Przebieg zajęć:

Rozmowa o dźwiękach wydawanych przez pociąg

Prowadząca wita dzieci, pytając czy wybrałyby się z nią na wycieczkę pociągiem. Ustala, jakie dźwięki można usłyszeć, jadąc nim: gdy rusza – „sz-sz-sz…”, gdy jest rozpędzony – „cz-cz-cz…”, gdy hamuje – „pss.., pss..”, gdy przejeżdża przez tunel – „ bu, bu, …”. Prosi, by dzieci powtórzyły wszystkie dźwięki wydawane przez pociąg.

Zabawa słuchowo-ruchowa – „Pasażerowie pociągu”

Dzieci otrzymują emblematy z obrazkami zwierząt. Logopeda wywołuje uczestników poprzez wymienianie nazw tych zwierzątek. Dzieci, które usłyszały nazwę przydzielonego im zwierzątka, ustawiają się jedno za drugim, tworząc pociąg. Na sygnał dzwonka „pociąg” rusza, dzieci wymawiają ustalone wcześniej dźwięki.

Zabawa słuchowa – „Rytm pociągu”

Prowadząca rozdaje dzieciom drewniane klocki. Uczestnicy bawią się w naśladowanie rytmu stukotu kół pociągu. Kierująca zabawą podaje wzór, a dzieci starają się go powtórzyć, uderzając klockiem w klocek. Logopeda zachęca dzieci do wymyślania swoich rytmów podobnych do rytmu jadącego pociągu.

Zagadki – „Tory”

Logopeda przypomina, że pociągi jeżdżą po torach. Następnie pokazuje dzieciom obrazki i wspólnie je nazywają. Pyta, czy w nazwie usłyszały słowo „tor”. Sprawdzają odpowiedź, szukając na odwrocie obrazka fragmentu toru.

Zabawa słuchowa – „Dzwonek dróżnika”

Dzieci siadają w kręgu. Prowadząca proponuje odszukanie dzwonka dróżnika kolejowego. Zaprasza jedno dziecko do środka. Zasłania mu oczy chustą. Pozostali uczestnicy powoli podają sobie w kręgu dzwonek. Każdy, kto dostanie dzwoneczek, może nim raz zadzwonić. Dziecko, które zdecyduje, że dzwoneczek nie będzie dalej wędrować, stawia go przed sobą na podłodze. Zadaniem dziecka stojącego w kręgu jest wskazanie, w którym miejscu zatrzymał się dzwonek. Jeśli odpowiedź będzie prawidłowa, może zdecydować, kto następny wyjdzie na środek. Jeśli popełni błąd, musi ponowić poszukiwania dzwonka.

Zabawa ortofoniczna – „Wycieczka”

Prowadząca zaprasza dzieci na wycieczkę za miasto. Wymawia głoskami nazwy zwierząt umieszczonych na ich emblematach. Dzieci, których zwierzęta zostały wywołane, ustawiają się jedno za drugim, tworząc pociąg. Osoba prowadząca występuje w roli dróżnika. Na dany przez nią dźwięk dzwonkiem, dzieci „jadą”, wymawiając wszystkie dźwięki wydawane przez pociąg ustalone wcześniej.

Zabawa oddechowa – „Na łące”

Osoba prowadząca zaprasza dzieci do zabawy z żabkami spotkanymi na łące. Prosi, by dzieci usiadły w kręgu, wewnątrz którego kładzie niebieski karton symbolizujący taflę jeziora. Wokoło ustawia papierowe żabki. Dzieci, kolejno pochylając się nad wybraną żabką, mocno wymawiają wybuchową głoskę „p” w taki sposób, aby strumień powietrza powstały podczas jej wymawiania umieścił żabkę na tafli jeziora. Prowadząca przypomina dzieciom o właściwym torze oddechowym.

Logopeda kończy zajęcia dziękując dzieciom za aktywny udział.

Pomoce:
⦁emblematy z obrazkami zwierząt dla wszystkich dzieci
⦁drewniane klocki, po 2 dla każdego dziecka
⦁obrazki przedstawiające : tornister, tort, cytrynę, termometr, traktor, torbę
⦁dzwoneczek
⦁niebieski karton i papierowe żabki wykonane techniką origami