TEMAT: Trzy kolory
Cele:
⦁wdrażanie do prawidłowej wymowy głosek „sz, ż, cz”
⦁rozwijanie słuchu fonemowego
⦁usprawnianie narządów mowy
⦁utrwalanie prawidłowego toru oddechowego
Przebieg zajęć:
⦁Rozmowa na temat głosek „sz, ż, cz”
Prowadząca wita dzieci i prezentuje im emblematy w trzech kolorach: czerwonym, żółtym i szarym. Prosi o staranne nazwanie kolorów oraz wskazanie pierwszych głosek ich nazw.
Zwraca uwagę, by głoski wymawiane były krótko, bez elementu wokalicznego w postaci głoski „e” czy „y”. Rozmawia z dziećmi na temat charakterystycznych cech tych głosek:
„cz” – bezdźwięczna, wymawiana krótko,
„ż” – dźwięczna, wymawiana długo,
„sz” – bezdźwięczna, wymawiana długo.
Prowadząca zwraca uwagę, że podczas wymawiania tych głosek wargi należy zaokrąglić, układając je w „dziobek” oraz unieść język.
⦁Zabawa słuchowo-ruchowa – „Król wiatru”
Logopeda wybiera spośród dzieci jedno, które będzie królem wiatru, wręcza mu berło. Pozostali uczestnicy siedzą w kręgu z zamkniętymi oczami. Dziecko, które jest królem wiatru, biega cicho za plecami innych, wymawiając głoskę „szszsz…”. Po chwili kładzie berło za wybraną osobą, przestaje szumieć i szybko wraca na swoje miejsce. Jest to sygnał dla pozostałych uczestników zabawy, by sprawdzić, komu król podrzucił berło i złapać go, zanim zajmie swoje miejsce w kręgu. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.
⦁Zabawa artykulacyjna – „Kolorowe obrazki”
Prowadząca prezentuje dzieciom kilka obrazków i prosi je o staranne powtarzanie wyrażeń: czerwona czapka, czerwone czereśnie, żółte żółtko, żółty żonkil, szara mysz, szara szufelka.
⦁Zabawa słuchowo-ruchowa „Gile, wróble i sikorki”
Dzieci zapoznają się z tablicami przedstawiającymi trzy ptaki, które zimą mogą potrzebować pomocy ludzi. Mają one brzuszki w kolorach: żółtym (sikorka), czerwonym (gil), szarym (wróbelek).
Logopeda dzieli dzieci na trzy grupy: gilów, sikorek i wróbli, przypinając im emblematy w kolorach: czerwonym, żółtym i szarym. Grupy wywoływane są kolejno: gile poprzez krótkie i rytmiczne wymówienie głoski „cz”, sikorki – głoski „ż”, wróble – „sz”. Na dźwięk pierwszej głoski nazwy koloru swojego emblematu, dzieci naśladują poruszanie się ptaków. Zabawę powtarzamy kilka razy.
⦁Zabawa oddechowa – „Okruszki”
Dzieci ustawiają się, tworząc koło. Prowadzący mówi im, że ptaszki są głodne i trzeba zrobić dla nich papierowe okruszki. W tym celu rozdaje paski papieru i prosi, by dzieci, trzymając wyciągnięte do przodu ręce, rozerwały je na dwie części i palcami każdej dłoni oddzielnie ugniotły po jednym okruszku. Gotowe okruszki należy ułożyć na otwartej dłoni i wykonując wdech nosem i wydech ustami, zdmuchnąć je. Następnie dzieci pochylają się, i naśladując dziobanie, uderzają każdym palcem dłoni oddzielnie, poszukując okruszków. Po chwili podnoszą dwa dowolne i umieszczają je na dłoni. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.
⦁Zabawa artykulacyjna – „Smakołyki”
Prowadząca układa przed dziećmi tablice z ptakami oraz pokazuje im obrazki przedstawiające ptasie smakołyki. Razem z dziećmi ustala, co najbardziej lubią jeść: gil (jarzębinę), sikorka (tłuszcz), wróbel (okruszki i ziarna zbóż). Zadanie polega na dopasowaniu obrazków z pokarmami do ptaszków, a następnie na opowiedzeniu pełnymi zdaniami o ptasich smakołykach.
⦁Gimnastyka narządów mowy – „Dziobki”
Dzieci ustawiają się w trzech rzędach zgodnie z kolorami swoich emblematów. Prowadząca przypomina im, że pierwsze głoski nazw ich kolorów wymagają ułożenia ust w dziobek. Następnie rozdaje papierowe krążki. Prosi dzieci, by zrobiły „dziobek” i założyły na niego papierowy krążek. Zadanie polega na doniesieniu krążków trzymanych na ustach do ustawionego w pewnej odległości krzesła symbolizującego gniazdo. Dziobek powinien być tworzony poprzez wysunięcie ust i ułożenie ich w kształt kółeczka, wewnątrz którego widoczne są zsunięte lekko zęby. Przedstawiony układ warg i zębów oraz uniesienie języka warunkują prawidłową realizację głosek szeregu szumiącego.
⦁Logopeda kończy zabawę, dziękując dzieciom za aktywny udział.
Pomoce:
⦁berło
⦁emblematy w żółtym, czerwonym i szarym kolorze, w równych ilościach
⦁tablice z ptakami, których brzuszki są w kolorze czerwonym, żółtym i szarym
⦁paski papieru, po jednym dla każdego dziecka
⦁obrazki przedstawiające: czerwone czereśnie, czerwoną czapkę, żółte żółtko, żółtego żonkila, szarą szufelkę i szarą mysz
⦁obrazki przedstawiające: tłuszcz, okruszki i ziarna zbóż, jarzębinę
⦁papierowe krążki, w ilości odpowiadającej liczbie dzieci
⦁krzesło