Scenariusz zajęć 05.06.20r. – gr.II

TEMAT: Czarodziejski kosz

Cele:
⦁wdrażanie do prawidłowej wymowy głosek szeregu szumiącego i syczącego
⦁doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej
⦁rozwijanie wyobraźni językowej

Przebieg zajęć:

Zabawa słuchowo-artykulacyjna – „Poszukiwanie głosek”

Prowadząca pokazuje dzieciom „czarodziejski” kosz, z którego będą dziś wyjmować kolejne zabawy. Prosi, by dzieci usiadły, otaczając kosz kręgiem. Następnie wyjmuje z niego emblematy z obrazkami, w nazwie których na początku znajdują się głoski szeregu szumiącego i syczącego. Przypina je dzieciom. Prosi, by nazwały przedmioty umieszczone na nich, wskazując pierwszą głoskę ich nazw. Zwraca uwagę na prawidłową wymowę. Umawia się, że dzieci będą zamieniały się miejscami, gdy usłyszą w wypowiadanym przez niego słowie pierwsze głoski nazw swoich obrazków. Następnie wymawia słowa, np. „zajączek, żelazko, czosnek, zboże, dżdżownica, znaczek, szybowiec, dzwoneczek „ wydłużając głoski szumiące i syczące.. W ten sposób ułatwia dzieciom ich odnalezienie.

Zabawa słuchowa – „Rodziny syczących i szumiących”

Logopeda zaprasza dzieci do porządkowania głosek, którymi bawiły się przed chwilą. Prezentuje tablice ze schematami i symbolami przedstawiającymi układ narządów mowy podczas wymawiania głosek obu szeregów. Razem z dziećmi omawia je i układa w dwóch wybranych miejscach sali. Następnie rozdaje uczestnikom zajęć lusterka. Patrząc w nie, dzieci kolejno wymawiają pierwszą głoskę nazwy swojego obrazka z emblematu i siadają obok tablicy przedstawiającej układ narządów mowy właściwy dla danej głoski. W ten sposób dokonują podziału na rodzinę głosek syczących i szumiących.

Zabawa artykulacyjna – „Opowiadanie”

Dzieci wyjmują z kosza kostkę z umieszczonymi na jej bocznych ścianach obrazkami: dżemu, grzebienia, czapki, sanek, dzwonka, cukierków. Prowadząca proponuje uczestnikom tworzenie z pomocą kostki spontanicznego opowiadania . Rozpoczyna zabawę, wymyślając pierwsze zdanie, np. „Za chwilę przyjdzie do mnie kolega …” Wybrane dziecko rzuca kostką i buduje dalszy ciąg opowiadania, wykorzystując w nim nazwę przedmiotu umieszczonego na górze kostki. Potem podobnie postępują pozostałe osoby. Osoba prowadząca przypomina dzieciom o słuchaniu tego, co mówią inni i tworzeniu logicznego ciągu wydarzeń. Zwraca uwagę na prawidłową realizację głosek obu szeregów.

Zabawa ruchowo-artykulacyjna – „Wędrujące woreczki”

Dzieci wyjmują z kosza woreczki w kolorach: żółtym, czerwonym, niebieskim. Ustawiają się gęsiego. Ich zadanie polega na podawaniu sobie niebieskiego woreczka górą prawą ręką do przodu i jednoczesnym wypowiadaniu nazwy jego koloru. Ostatnie dziecko w rzędzie rozpoczyna podawanie woreczka lewą ręką dołem do przodu, ponownie powtarzając nazwę jego koloru. W kolejnej rundzie podają sobie woreczek czerwony lub żółty w rytmie wystukiwanym przez logopedę na bębenku.

Prowadząca kończy zabawę, dziękując uczestnikom za udział.

Pomoce:
⦁duży kosz
⦁emblematy z obrazkami, w nazwach których w nagłosie znajduje się głoska „s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż”, w ilości odpowiadającej liczbie dzieci
⦁lusterka dla wszystkich dzieci
⦁tablice ze schematami i symbolami przedstawiającymi układ narządów mowy podczas wymawiania głosek obu szeregów
⦁szarfy (co najmniej 4)
⦁kostka z obrazkami
⦁woreczki – czerwony, żółty, niebieski
⦁bębenek