Scenariusz zajęć 27,29.05 – gr.II (2h)

TEMAT: Wiosna

Cele:
-zwrócenie uwagi na prawidłową wymowę głosek trzech szeregów
-rozwijanie percepcji słuchowej
-utrwalanie prawidłowego toru oddechowego

Przebieg zajęć:

⦁Zabawa słuchowo-ruchowa – Wiosna czy zima?

Prowadząca rozdaje papierowe trawki. Mówi zdania. Wcześniej umawia się z dziećmi, że kiedy usłyszą informacje związane z wiosną, podnoszą do góry trawkę.

W ogrodzie zakwitły przebiśniegi i krokusy.
Nad stawem stoją bociany.
Dzieci zjeżdżają z górki na sankach.
Mocno świeci słońce, dni są coraz dłuższe.
Wieje mroźny wiatr i sypie śnieg.
Na drzewach pojawiły się zielone pączki.

⦁Zabawa oddechowa – Wiosenny wiatr

Dzieci delikatnie dmuchają na papierowe trawki długim strumieniem powietrza. Naśladują wiosenny wiatr. Prowadzący zwraca uwagę na prawidłowy tor oddechowy.

⦁Zabawa ortofoniczna – Wiosenne porządki

Logopeda dzieli dzieci na dwie grupy. Umawia się z nimi, że grupa pierwsza naśladuje ruchy i dźwięki związane z zamiataniem szczotką, wymawiając szu szu; druga – związane z odkurzaniem odkurzaczem, wymawiając żżż… . Grupy na zmianę bawią się w sprzątanie , reagując na słowa odkurzacz, szczotka; lub dźwięki szuszu, żżżż wymawiane przez prowadzącego.

⦁Zabawa słuchowo-artykulacyjna – Porządkowanie zbioru

Osoba prowadząca układa obrazki tablice przedstawiające szafę, kosz, zagrodę. Każde dziecko kolejno wybiera jeden obrazek, podaje jego nazwę, zwracając szczególną uwagę na prawidłową wymowę głosek szeregu ciszącego, syczącego i szumiącego. Następnie decyduje o przyporządkowaniu go do odpowiedniej tablicy. Po wykonaniu zadania przez wszystkie dzieci, prowadząca wspólnie z uczestnikami ustala nazwy utworzonych zbiorów (ubrania, warzywa, zwierzęta).

⦁Zabawa ruchowa – Wiosenny spacer

Osoba kierująca zabawą zaprasza dzieci na spacer. Prosi je, aby przez chwilę swobodnie chodziły. Przypomina o wyprostowanej sylwetce i prawidłowym torze oddechowym. Następnie poleca, aby poruszały się zgodnie ze zmieniającym się rytmem wystukiwanym na bębenku. Na koniec proponuje, aby wybrane dziecko pokazało oryginalny sposób chodzenia (kroki), a pozostałe naśladowały je.

⦁Zabawa artykulacyjna – Wiosenne wierszyki

Prowadząca prosi dzieci o dokończenie krótkich wierszyków:

Lata osa koło …(nosa)
Radują się dzieci, gdy słonko mocno … (świeci)
Za chwilę zakwitną żółte … (żonkile)
Drzew koronę zdobią pączki … (zielone)
Piękna i radosna przyszła do nas … (wiosna)

⦁Zabawa relaksacyjna

Dzieci kładą się na dywanie i przy spokojnej relaksacyjnej muzyce odpoczywają. Prowadząca zwraca uwagę na prawidłowy tor oddechowy.

⦁Prowadząca dziękuje dzieciom za aktywny udział w zabawie.

Pomoce:
⦁papierowe trawki, po jednej dla każdego dziecka
⦁tablice przedstawiające szafę, kosz, zagrodę;
⦁obrazki przedstawiające: cebulę, fasolę, spodnie, sukienkę, kozę, groszek, mysz, szalik, czapkę, ziemniaki, osła, świnkę
⦁bębenek
⦁nagranie z relaksacyjną muzyką
⦁odtwarzacz do nagrania.