Scenariusz zajęć 20.05 – gr.I

TEMAT: Pociąg

Cele:
-różnicowanie głosek opozycyjnych s – sz
-usprawnianie motoryki warg i języka
-doskonalenie słuchu fonemowego
-wdrażanie do uczestnictwa w zabawach grupowych
-kształtowanie koordynacji słuchowo – ruchowej

Przebieg zajęć:

⦁Gimnastyka narządów mowy – Duszek Stefek

Prowadząca opowiada dzieciom o Duszku Stefku, który chciał wybrać się w podróż pociągiem, ale najpierw musiał posprzątać swoje mieszkanie. Podczas opowiadania dzieci wykonują odpowiednie ruchy wargami oraz językiem.

Duszek odkurzał podłogę (oblizują czubkiem języka podniebienie dolne), ściany (oblizują czubkiem języka wewnętrzną stronę policzków), zdejmował pajęczyny z sufitu (dotykają czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu górnym). Uśmiechnął się zadowolony ze swojej pracy (rozciągają wargi) i cmoknął z zadowolenia (zaokrąglają wargi).

⦁Zabawa ortofoniczna – Jedzie pociąg z daleka

Dzieci ustawiają się jedno za drugim. Naśladując poruszający się pociąg, śpiewają piosenkę pt. „Jedzie pociąg z daleka”. Szerokim językiem „wyklaskują” jej rytm. Następnie prowadząca zaprasza dzieci do rozmowy o pociągach i dźwiękach… jakie słychać, kiedy pociąg, np. jedzie: sz – sz – sz lub hamuje: s – s – s.

⦁Omówienie – cechy głosek s, sz

Dzieci otrzymują lusterka. Obserwują w nich układ warg, zębów i języka podczas wymawiania głosek s, sz. Logopeda zwraca uwagę na ciągły strumień ciepłego powietrza wypływający z ust podczas wymawiania sz i zimny podczas wymawiania s. Pokazuje dzieciom tablice ze schematami i symbolami przedstawiające układ narządó artykulacyjnych podczas wymawiania obu głosek. Poleca dzieciom, aby ułożyły ze sznurka symbol ilustrujący układ ust przy wymawianiu głoski s. Następnie, przesuwając palcem po sznurku, na jednym wydechu wybrzmiewały głoskę s (ssss…). Zadanie należy powtórzyć, zmieniając układ sznurka na zgodny z symbolem sz.

⦁Zabawa artykulacyjna – Nasza melodia

Prowadząca proponuje zastąpienie słów piosenki o pociągu sa i sza.
W czasie śpiewania w schematyczny sposób pokazuje dłońmi układ warg:

  • dla sylaby sa – otwarte dłonie ułożone w kształt daszku na wysokości ust, rozsuwa na boki,
  • dla sylaby sza – otwarte, równolegle do siebie ułożone dłonie przesuwa do przodu po policzkach.
    Dzieci, powtarzając zaprezentowane przez prowadzącego ruchy śpiewają, w pierwszej zwrotce wymawiając sylabę sa, w drugiej sza, w trzeciej – obie sylaby przemiennie.

⦁Zabawa słuchowo-ruchowa – Sprawne uszy

Osoba prowadząca rozkłada na podłodze zielone i czerwone koła (każdy kolor w ilości odpowiadającej liczbie dzieci). Wymienia sylaby sa, sza w różnej kolejności. Poleca dzieciom, aby po usłyszeniu sylaby sa stanęły przy czerwonym kole, po usłyszeniu sza przy zielonym.

Następnie wymawia nazwy z głoską s lub sz. Poleca dzieciom stanąć przy kole czerwonym po usłyszeniu głoski s , przy zielonym po usłyszeniu głoski sz.

⦁ Zabawa słuchowa – Popraw błąd
Osoba prowadząca wymawia nazwy z głoską lub sz błędnie lub prawidłowo, np. sztół, szowa, Salik, szkoła, sarna… Poleca dzieciom, aby podniosły rękę po usłyszeniu prawidłowo brzmiącego słowa.

⦁ Zabawa ortofoniczna – Pociąg

Logopeda rozdaje dzieciom obrazki zawierające w nazwie głoskę lub sz i zaprasza do zabawy w pociąg. Prosi, by dzieci ustawiły się jedno za drugim w dwóch szeregach, tworząc dwa pociągi. Tym, które w nazwie swojego obrazka odnalazły głoskę s, poleca ustawić się za kołem czerwonym. Tym, które odnalazły głoskę sz, za zielonym. Prowadząca umawia się z uczestnikami, że gdy uniesie ona do góry koło zielone, oba pociągi będą poruszały się i powtarzały dźwięk sza sza sza. Gdy uniesie koło czerwone, dzieci zatrzymają się powtarzając dźwięk Sass…

⦁ Logopeda dziękuje dzieciom za wspaniałą zabawę.

Pomoce:
⦁ lusterka
⦁ sznurek dla każdego dziecka
⦁ tablice ze schematami i symbolami przedstawiające układ narządów mowy podczas wymawiania głosek s, sz (symbol głoski s zaznaczony czerwonym kolorem, sz – zielonym)
⦁ koło zielone i czerwone dla każdego dziecka
⦁ obrazki zawierające w nazwie głoskę s lub sz, w ilości odpowiadającej liczbie dzieci