Scenariusz zajęć 15.05 – gr.I

TEMAT: Lalki

Cele:
-zapoznanie z prawidłową wymową głoski „l”
-rozwijanie koncentracji uwagi
-usprawnianie języka, zwrócenie uwagi na jego pionizację
-kształtowanie słuchu fonemowego
-utrwalanie prawidłowego sposobu połykania

Przebieg zajęć:

⦁Zabawa słuchowo-artykulacyjna – Goście

Kierująca zabawą przedstawia dzieciom gości, są to lalki: Lena, Tola, Nikol. Dzieci witają się z nimi, wyklaskując sylabami ich imiona. Prowadzący przypina lalkom ich wizytówki podkreśloną literą „l”.

⦁Gimnastyka narządów mowy – Pędzelki

Dzieci otrzymują od prowadzącej lusterka. Następnie rozmawiają na temat ułożenia języka w buzi, o tym że „przyczepiony jest na gumce”, która się rozciąga. Obserwują jego ruchy w lusterkach. Logopeda tłumaczy, że wygimnastykowany język potrzebny jest podczas wymawiania wielu głosek. Zaprasza do zabawy, w której język – pędzel będzie malował obraz.

Przy otwartej buzi dzieci rysują na podniebieniu fale, paski poprzeczne i podłużne. Stawiają kropki na podniebieniu górnym. Zamalowują wewnętrzną powierzchnię każdego zęba górnego. Językiem wysuniętym z buzi, nie dotykając warg, rysują w powietrzu kolejno duże i małe kółka. Następnie, wykonując ruch okrężny językiem, malują wargi.

⦁Zabawa oddechowo-ruchowa – Motylki

Dzieci poruszają się po sali, naśladując fruwające nad łąką motylki. Prowadząca umawia się z nimi, że na dźwięk dzwonka każde z nich staje na papierowym kwiatku leżącym na podłodze. Wykonują ćwiczenia: na „raz” – dzieci unoszą ręce (skrzydła motyla) i wykonują wdech nosem; na „dwa” – opuszczają ręce wydychając powietrze ustami. Następnie, układając język na podniebieniu górnym, przełykają ślinę. Zabawę należy powtórzyć 3 razy.

⦁Zabawa artykulacyjna – Sklep

Kierująca zabawą pokazuje dzieciom ilustrację ze sklepową półką. Poleca, aby przyjrzały się obrazkowi i zapamiętały jak najwięcej nazw zawierających głoskę „l”. Następnie zasłania ilustrację. Rozkłada obrazki, na których znajdują się między innymi przedmioty z ilustracji. Prosi dzieci, aby wybrały te, które zapamiętały ze sklepu. Zwraca uwagę na pionizację języka podczas wymawiania głoski „l”. Na koniec sprawdza poprawność odpowiedzi.

⦁Zabawa słuchowo-artykulacyjna – Poszukiwanie głosek

Logopeda zwraca uwagę na miejsce, w którym znajduje się głoska „l” w imionach lalek, które dzieci poznały podczas pierwszej zabawy. Następnie przy każdej lalce ustawia kosz oznaczony schematem określającym pozycję głoski „l” w wyrazie: „l” w nagłosie, „l” w śródgłosie, „l” w wygłosie. Kierująca zabawą prosi dzieciny włożyły obrazki z zabawy nr 4 do odpowiednich koszy, tzn. do kosza Leny, obrazki, w których nazwie „l” znajduje się na początku, Toli – „l” w środku, Nikol – na końcu.

⦁Zabawa słuchowo-ruchowa – Koniki

Prowadząca prosi dzieci, aby stanęły w parach, jedno za drugim i chwyciły się za ręce. Umawia się z nimi, że na dźwięk kołatki wszystkie poruszają się po sali, naśladując zaprzęg konny i „kląskając” językiem przy otwartej buzi. Na dźwięk dzwonka stają w miejscu , połykają ślinę z czubkiem języka uniesionym do podniebienia. Po chwili kierująca zabawą prosi dzieci, aby położyły się na podłodze i odpoczęły, swobodnie oddychając. W tym czasie wachluje je chustą i opowiada o fruwających nad łąką motylach.

⦁Zabawa artykulacyjna – Zakupy

Wszyscy uczestnicy zajęć siadają w kręgu. Prowadząca rozpoczyna zabawę, mówiąc „Tola kupiła …” i wymienia nazwę zawierającą głoskę „l”. Następna osoba powtarza zdanie dodając kolejną nazwę. W razie trudności w wymyślaniu i zapamiętywaniu można ułożyć przed dziećmi obrazki z zabawy nr 4 i wymieniać ich nazwy.

⦁Kończąc zajęcia, logopeda dziękuje dzieciom za wspólną zabawę.

Pomoce:
⦁3 lalki
⦁wizytówki z imionami: Lena, Tola, Nikol ( z zaznaczoną literą „l”)
⦁ilustracja przedstawiająca przedmioty zawierające w nazwie głoskę „l” umieszczone na półkach w sklepie
⦁obrazki z głoską „l” w nazwie oraz inne, w których nie występuje głoska „l”
⦁3 kosze oznaczone schematami określającymi pozycję głoski „l” w wyrazie (nagłos, śródgłos, wygłos)
⦁papierowe kwiaty, w ilości odpowiadającej liczbie dzieci
⦁chusta
⦁kołatka lub dzwonek.