Scenariusz zajęć 13.05 – gr.II

TEMAT: Język na defiladzie

Cele:
-usprawnianie motoryki artykulacyjnej głównie języka;
-utrwalanie spoczynkowej pozycji języka oraz dojrzałego sposobu połykania;
-rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej.

Przebieg zajęć:

⦁Rozmowa na temat ważnych miejsc w buzi

Logopeda wita dzieci i pyta, czy znają dwa ważne miejsca w buzi – „poduszeczki” (wałki dziąsłowe) za górnymi i dolnymi zębami.
Gimnastyka narządów mowy – Język na defiladzie
Dzieci wykonują gimnastykę języka, obserwując jego ruchy w lusterku:

  • poruszają rytmicznie językiem pomiędzy górną i dolną „poduszeczką”,
  • malują kropeczki czubkiem języka na podniebieniu górnym,
  • czubkiem języka malują paski na podniebieniu górnym,
  • oddychają nosem przy szeroko otwartych ustach z językiem ułożonym na „poduszeczce” za górnymi zębami,
  • połykają ślinę z czubkiem języka uniesionym do podniebienia przy lekko otwartych ustach,
  • rytmicznie wymawiają głoski t (t t t t ….), d (d d d d…) przy otwartych ustach,
  • próbują wymówić drr…

⦁Zabawa słuchowo-ruchowa – Sprawne ucho i język

Prowadząca dzieli dzieci na 3 grupy. Umawia się, że:

  • grupa pierwsza, na dźwięk bębenka, rytmicznie podskakuje i wymawia ciąg sylab „la, la…”;
  • druga, na dźwięk tamburyna, drży całym ciałem i wymawia „drr…”;
  • trzecia, na dźwięk kołatki, naśladuje jadący pociąg i wymawia „du, du, …”
    Grupy wywoływane są w zmieniającej się kolejności.

⦁Zabawa artykulacyjna – Segregowanie obrazków

Logopeda prezentuje dzieciom obrazki, w nazwach których większość nagłosowych głosek wymawiana jest z językiem uniesionym do wałka dziąsłowego. Wyjaśnia, że symbolem tak ułożonego języka jest klocek ustawiony pionowo. Klocek leżący płasko symbolizuje język ułożony za dolnymi zębami. Umawia się, że każde dziecko wybiera obrazek i starannie wymawia jego nazwę. Wspólnie ustalają, jak brzmi pierwsza głoska wymawianego słowa. Prowadząca zwraca uwagę na położenie języka, a następnie układa obrazek przed odpowiednim klockiem.

⦁Zabawa oddechowa – Papierowe kółka

Dzieci stoją w kręgu. Logopeda rozdaje im papierowe kółeczka, uczestnicy kładą je na otwartej dłoni i próbują zdmuchnąć, mocno wymawiając głoskę „t” z językiem ułożonym za górnymi zębami. Osoba kierująca zabawą zwraca uwagę na prawidłowy tor oddechowy (wdech nosem, wydech ustami) i ułożenie języka. Ćwiczenie należy powtórzyć 3-4 razy.

⦁Zabawa artykulacyjna – Koncert

Prowadząca zajęcia proponuje dzieciom zabawę chór. Dzieli je na 4 grupy, każdej z nich przydzielając inną sylabę: „la, ta, da, ra”. Umawia się, że na dany znak poszczególne grupy włączają się do chóru, śpiewając sylabę. W podobny sposób grupy wyłączją się z chóru. Śpiewają, wykorzystując prosty rytmiczny podkład muzyczny odtwarzany z nagrania.

⦁Osoba prowadząca kończy zajęcia, dziękując dzieciom za aktywny udział.

Pomoce:
⦁lusterka dla wszystkich dzieci
⦁instrumenty: bębenek, tamburyno, kołatka
⦁obrazki z nagłosowymi głoskami „t, d, n, l, r” oraz inne z głoskami nagłosowymi, podczas wymawiania których język leży za dolnymi zębami
⦁papierowe kółeczka o średnicy 2cm
⦁2 takie same wysokie klocki
⦁nagranie z prostym podkładem muzycznym
-odtwarzacz do puszczenia nagrania.